Vänsterpartiet lyfts av längtan efter ett samhälle för alla

Idag har Vänsterpartiet presenterat sin valprofil. Det samtidigt som vi går starkt in i valrörelsens viktiga slutskede. Sommarens samtliga opinionsmätningar visar siffror upp mot och över 10 procent och vi har det högsta medlemstalet på 50 år.

Vår framgång handlar om att folk vet vad vi står för. Vi lyfts av en våg av politiskt intresserade som vill vända den här kräftgången i samhället som bara gynnar ett litet fåtal. Varje dag kommer det fram personer till mig och berättar att de precis blivit medlemmar eller att de ska rösta på oss. Det gör det så klart extra roligt att vara partiledare.

Vänsterpartiet går till val på en tydlig politik för jämlikhet. Vi pratar om vår egen politik. Alla de fina reformer som kommit till tack vare oss, från mer stöd till ensamstående föräldrar till satsningar på vården och CSN-lån för körkort. Men mest talar vi om vad vi vill göra, en politik för att bygga lägenheter som man har råd att bo i, ett högkostnadsskydd som gör att alla har råd att laga sina tänder och en röd skatteväxling som gör Sverige mer rättvist.

En ordentlig valframgång för vänstern skulle ändra den politiska debatten och samhällsklimatet. Rasism och högerpolitik skulle få mindre utrymme. För ett starkt Vänsterparti går inte att ignorera.

Vi är garanten för att Sverige får mer vänsterpolitik. Vi har visat att vi inte svajar när det blåser. Vi har visat att vi har en tydlig inriktning för jämlikhet på vår politik. Vi har visat att vi kan förhandla, ta ansvar och styra även i en komplicerad parlamentarisk situation. Det är ett sådant parti som måste bli starkt i valet.

Så jag vill be dig om hjälp i valrörelsen. Det finns något att göra för alla – stort eller litet, oavsett om du varit med länge eller nyss kommit med. Din insats behövs. Vänner, nu kör vi!