Vänner,

Det är en märklig höst vi nu träder in i. Coronapandemin fortsätter att prägla vår vardag och hela samhället. Även vår egen partikongress kommer att bli mycket annorlunda detta år. För egen del känner jag både vemod och glädje. Vemod för att lämna posten som ordförande för Sveriges enda vänsterparti. Glädje för att jag snart ska få vara nära min familj igen.

Men först ska den politiska strid som januaripartierna startat med sitt hot om försämrad anställningstrygghet avgöras. Som ni säkert hört strandade förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare om en uppgörelse om anställningstryggheten i förra veckan. Enligt de fackliga organisationerna berodde sammanbrottet på att den liggande LAS-utredningens lagförslag låg ”som en våt filt” över förhandlingarna.

Ska det vara någon mening för parterna att sätta sig vid förhandlingsbordet igen måste därför utredningen bort från bordet. Om inte kommer vi att tvingas väcka misstroende mot statsministern. Jag har därför bett Stefan Löfven att komma med besked om hur han vill ha det; vill han sitta kvar som statsminister och säkra en majoritet fram till nästa val eller vill han gå till extraval på frågan om att försämra tryggheten för alla Sveriges löntagare?

Vill han fortsätta regera måste han inse att det är dags att börja prata med oss i Vänsterpartiet. Och vi är beredda. Vi vill inte ha regeringskris. Vi vill inte ha extraval. Vi är beredda att sätta oss i förhandlingar med regeringen om allt inklusive statsbudgeten. Men först måste Löfven släppa planerna på att försämra anställningstryggheten och införa marknadshyror. Där går vår gräns för vad vi kan tolerera, och det har vi sagt från januariavtalets första dag.

På söndag deltar jag i min sista partiledardebatt i Agenda. Då hoppas jag att Stefan Löfven kan ge ett rakt besked till mig, och till svenska folket, att han väljer löntagarnas och hyresgästernas sida. Det borde egentligen inte vara så svårt för en socialdemokratisk statsminister och före detta fakförbundsordförande.

Ta hand om er,

PS. Nu på måndag kommer vi alla få chans att få besked om både högt och lågt av partiledarkandidaten Nooshi Dadgostar. Från kl. 19.00 svarar hon på era frågor på Vänsterpartiets Facebooksida.