Brev från Jonas Sjöstedt

Vänner,
Hoppas att sommaren har varit fin, trots att det för de allra flesta har varit en annorlunda sommar. Många av oss har inte kunnat träffa våra äldre släktingar och vänner, eller har själva levt isolerade. De allra flesta av oss börjar nog bli trötta på att inte kunna ses som vanligt, inte kunna krama om sin kompis, utan hela tiden tänka på avståndet. Men vi håller ut. Och när vi samlas till hösten är det för det allra mesta digitalt.

Så är det också för mig. Resor runt om i landet har ersatts av digitala möten. För att sluta ses är inte ett alternativ, vi har en alltför viktig tid framför oss. Därför tänkte jag föreslå att också vi träffas digitalt och pratar mer om en av höstens viktigaste frågor.

I skuggan av coronapandemin har regeringen nämligen valt att gå vidare med ett förslag som skulle försämra anställningstryggheten för alla som jobbar i Sverige. Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna vill, genom stora ändringar i lagen om anställningsskydd (las), försvaga arbetstagarnas trygghet. Om det förslag som nu ligger på bordet skulle genomföras innebär det att alla som jobbar i praktiken får provanställning på livstid.

Vänsterpartiet tänker inte acceptera att ett så uruselt förslag genomförs. Krisen har visat att det inte är för svårt att säga upp folk från jobbet, däremot har det blivit tydligt hur viktigt det är med trygga jobb, där den som är sjuk kan stanna hemma från jobbet utan att riskera att få sparken.

Ända sedan januariavtalet slöts har Vänsterpartiet varit det enda partiet att lita på när det gäller att stärka arbetstagarnas rättigheter och stå upp för trygga, fasta anställningar med en lön som det går att leva på. Vi tänker inte ge upp den kampen, vi kommer fortsätta driva på för att förslaget om försämrat anställningsskydd stoppas i närmaste papperstugg.

Tillsammans kan vi se till att det blir verklighet!

Digitalt medlemsmöte
Den 15 september klockan 18 föreslår jag därför att vi hörs och pratar mer om hur vi kan stoppa regeringens planer. Då kommer nämligen jag och vår vice ordförande Nooshi Dadgostar ha ett digitalt medlemsmöte om just detta. Du kommer att kunna hitta sändningen på Vänsterpartiets facebooksida. Och du kan se den även om du inte har ett konto på facebook.

Hoppas vi ses då!

Jonas

Hjälp till i kampanjen

Före sommaren presenterades en utredning som föreslår massiva försämringar av anställningsskyddet. Utredningen var en beställning från regeringens samarbetspartier Centerpartiet och Liberalerna. Förslagen i utredningen skulle göra det enklare och billigare för arbetsgivare att säga upp anställda. Dessutom ska de få göra fler undantag från turordningsreglerna utan förhandling. Otryggheten skulle öka för alla på hela arbetsmarknaden och det fackliga arbetet skulle riskera att slås ut.

Den samlade fackföreningsrörelsen är enig om att utredningen omedelbart ska strimlas i papperstuggen. Det är också Vänsterpartiets åsikt. Så allvarligt ser vi på den här frågan att vi är beredda att väcka misstroendeomröstning mot Stefan Löfvén om regeringen går vidare och försämrar anställningstryggheten. Men helst vill vi förstås att regeringen tar sitt förnuft till fånga och drar tillbaka utredningen. Och här kan varenda medlem i Vänsterpartiet vara med och göra skillnad.

Gör det! Sverige behöver fler trygga jobb – inte färre!

På partiets webbsida finns nu en kampanjsida med fakta, frågor och svar, länkar och kampanjmaterial om hoten mot anställningstryggheten. Här hittar du den…

Klicka och dela Papperstuggen
Just nu kan du hjälpa till att sprida budskapet via vår Facebookkampanj. Temat för kampanjen är ”Ner med LAS-utredningen i papperstuggen”. Klicka på länken här nedanför och dela på Facebook. Du kan gå in och klicka en gång om dagen – gör gärna det så budskapet får spridning!

Här hittar du papperstuggen…

Dela filmsnuttar
De kommande veckorna lanseras också ett antal korta filmsnuttar på sociala medier där fackligt aktiva vänsterpartister ger sina bästa argument mot försämrad anställningstrygghet. Filmerna kommer att avlutas med en länk till papperstuggen. Sprid gärna filmerna!

Vill du veta mer? Kolla webben ikväll 18.00
Redan ikväll, torsdag den 3 september samtalar Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiskt ansvarige Ali Esbati med Monika Roll, lokförare engagerad i Seko Jan-Olov Carlsson, Volvoarbetare och initiativtagare till den fackliga budkavlen ”Försvara turordningsreglerna i LAS” om det aktuella läget i LAS-frågan. Samtalet sänds på Facebook kl. 18.00-18.45 och kommer att finans tillgängligt på LAS-kampanjsidan på partiets webbplats i efterhand.

Här hittar du sändningen…

Dela den här sidan: