Brev från Jonas Sjöstedt (V)

Vänner,

Det blir en speciell påsk i år. Inget är sig likt. Vi är många som tvingas vara isär från dem vi skulle vilja vara tillsammans med. Vi är oroliga för nära och kära som är sjuka eller riskerar att bli. Den ekonomiska krisen gör att många förlorar jobbet.

Krisen påverkar oss alla. Men det är också tydligt att krisen påverkar oss olika. Vissa kan jobba hemifrån bara de har en dator och en telefon, andra har jobb där det är omöjligt. Den som sitter i kassan, kör taxi eller arbetar på förskolan måste fortfarande ta sig dit. Det är dessutom jobb där man har nära kontakt med många människor, med den risk det innebär.

Om jobbet är långt bort och man inte har råd med bil så blir det lång tid i kollektivtrafikens trängsel. Om man bor trångt med många andra så påverkar det. Och att ha en dålig hälsa sedan tidigare leder till extra utsatthet. Det är tydligt att klassamhället påverkar oss även när det gäller corona.

Sedan krisens början har vi i Vänsterpartiet fört fram förslag efter förslag. De handlar om att minska smittspridningen, få en välfärd som står stark och att se till att människor inte drabbas orimligt hårt ekonomiskt. Vi föreslår insatser mot smittspridningen i äldreomsorgen och att den offentliga sjukvården ska kunna ta kontroll över den privata när det behövs för att klara krisen. Vi vill ha en ekonomisk ersättning till den som måste stanna hemma eftersom den tillhör en riskgrupp, men som har ett jobb som inte kan göras hemifrån. Vi föreslår också en hyresgaranti, så att den som förlorar jobbet i krisen inte ska behöva bli vräkt.

Mycket kommer att vara svårt nu en tid. Men jag tror också att det svåra kommer att lära oss saker. Det blir tydligt hur mycket vi behöver varandra. Hur mycket bättre vi blir på att klara svårigheter när vi samarbetar i solidaritet och gemenskap. Krisen visar på sådant som inte fungerar bra i vårt samhälle, men den visar också på mycket av det bästa. Att människor är beredda att ställa upp för varandra när det gäller. Att vi kan klara det mesta om vi bara gör det tillsammans. För vi vet ju att det är det som är vägen ut till andra sidan. Tillsammans genom krisen.

Så passa på att ta den där telefonfikan med mormor om du är ledig i påsk. Handla åt grannen som behöver hjälp med det. Gå ut en stund i solen, ring en vän och fråga hur det är.

Läs mer här