Brev från Jonas Sjöstedt (V)

Vi växer, och växer! Så att det knakar. Vi är nu nästan 28 000 medlemmar. Vi gjorde inte bara ett av våra bästa val någonsin, vi är också fler än någonsin. Så här stor medlemstillströmning har vi inte haft på 50 år. Det är fantastiskt. Varmt, varmt välkomna allihop – nya som gamla! Känn er som hemma.

Vi befinner oss i ett komplicerat politiskt läge. Det är därför så skönt att ha er här. Vi blir starkare tillsammans och kan kollektivt höja rösten för ett jämlikt Sverige. Det är självklart för oss att vi vill se ett fortsatt rödgrönt styre; att vi säger nej till reaktionär högerpolitik och samarbete med Sverigedemokraterna. Det är ett faktum att 144 rödgröna mandat är mer än Alliansens 143.

Vänsterpartiet står fast vid det vi har sagt hela tiden kring regeringsbildningen: om det rödgröna blocket blir störst ska Stefan Löfven fortsätta som statsminister och bilda ny regering.

Vi har också sagt att vi är beredda att ingå i en regering och att vi är beredda att förhandla kring en budget. Så länge vi kan få igenom vänsterpolitik. Vi har hållit bägge vägarna öppna hela tiden och de kommer fortsätta att vara öppna.

Vi förstår att det kommer att behövas blocköverskridande diskussioner med Allianspartierna och då framför allt med C och L. Det vilar ett stort ansvar på dessa partier att inte öppna upp för en moderatledd regering, som hämtar sitt stöd från SD. Det vore ett historiskt svek från deras sida.

Vi har valt sida. Nu återstår det bara för övriga partier att göra detsamma.

Att vi har valt sida innebär också att vi tar ansvar. På riktigt. Därför har vi nu lanserat ett motförslag till andre vice talman. Vi vill utmana SD på talmansposten. Ett anständigt land ska inte ha en företrädare för ett rasistiskt parti på den posten. Riksdagsledamot Lotta Johnsson Fornarve är vår kandidat. Hon är kvinnan som har arrangerat möten där Nelson Mandela har varit gäst, medan SD:s Björn Söder poserat med gamla SS-soldater.

Allt gott,
Jonas

PS. Ta med en kompis eller två nästa gång du går på ett av våra möten, kurser eller arrangemang, som i detta nu ordnas över hela landet. Vi är en växande rörelse och vi bygger den tillsammans.

Söndag 20 januari 18-20:30
Möte med Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk. Plats: ABF, Spånehusvägen 47 i Malmö.

Fredag 25 januari kl 18:00
Föredrag av krimonologen Leandro Schclarek Mulinari om ras och etnisk profilering. Plats: Motettens Folkets hus, Munkhättegatan 202 i Malmö.

Måndag 28 januari kl 18:00
Kommunfullmäktige sammanträder i Medborgarhusets A-sal. Inställt!

Söndag 10 februari kl 17
Medlemsmöte i Vänsterpartiet klubblokal på Vikingavägen 4 i Eslöv.

Lördag-söndag 16-17 februari
Valkonferens i Norrköping inför EU-valet 26 maj med val av Vänsterpartiets kandidater i valet och antagande av valplattform.

Söndag 24 februari kl 17
Årsmöte i Vänsterpartiet klubblokal på Vikingavägen 4 i Eslöv.

Måndag 25 februari kl 18:00

Lördag-söndag 23-24 mars