Världens bästa valrörelse

Hej vänner,

i måndags var det Vänsterpartiets dag i Almedalen. Även om det var regntunga skyar, kändes det varmt i hjärtat att se så många sluta upp och följa oss under dagen. En extra adrenalinskjuts gav det att få kliva upp efter den samiska artisten och aktivisten Maxida Märaks proffsiga uppträdande.

Vår röda tråd i det här valet är jämlikhet – det kan ingen ha missat vid det här laget. Det syns självklart i den nya skattereform som vår finansministerkandidat Ulla Andersson presenterade 1 juli, på plats i Almedalen. I dag har vi ett skattesystem riggat för de rikaste. Konsekvenserna märker vi i den ständigt underfinansierade välfärden. Det är inte rimligt att sjuka, arbetslösa, föräldralediga och pensionärer ska betala mer i skatt vid lika inkomst än den som arbetar och är frisk. Med vår skattepolitik blir det mer skatt för miljonären, men mindre för knegaren och pensionären, för att sammanfatta oss med ett par ord.Vi har höga ambitioner. Vi vill att Sverige ska bli världens mes jämlika land igen. Det är därför inte en slump att vi presenterade ett vallöfte i samband med vår dag i Almedalen, som utlovar gratis idrottsskolor till alla 6-12-åringar i vårt land. Alla barn ska lika möjligheter till ett gott liv, en bra fritid. Det ska inte gräva hål i föräldrarnas plånbok att prova på olika sporter. Det ska inte spela någon roll vart ifrån du kommer eller vart du är på väg, du ska kunna idrotta med dina kompisar utan att behöva tänka på vad det kostar. Det ger långsiktigt bättre hälsa upp i åldrarna och förhoppningsvis fler idrottsframgångar. Jag ser vår fina idrottsrörelse med långa anor, som en murbräcka mot klassamhället.

Det är inte heller en slump att vi växer i opinionen, att medlemsantalet skjuter i höjden. Det är många, många där ute som faktiskt tycker som vi. På Gotland till exempel, går vi fram mest av alla partier och kan dubbla stödet på ön på valdagen och så ser det ut på många håll i landet. Det går bra för vårt parti.

Ta det med er, när ni samlar kraft i hängmattorna eller på bänken i solen över en glass. Nu tar vi semester ett par veckor, innan vi kör världens bästa valrörelse.

Glad sommar!

Ps. Här nedan kan du se en film om mig och mitt politiska engagemang. Sprid den gärna. Ds

Söndag 20 januari 18-20:30
Möte med Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk. Plats: ABF, Spånehusvägen 47 i Malmö.

Fredag 25 januari kl 18:00
Föredrag av krimonologen Leandro Schclarek Mulinari om ras och etnisk profilering. Plats: Motettens Folkets hus, Munkhättegatan 202 i Malmö.

Måndag 28 januari kl 18:00
Kommunfullmäktige sammanträder i Medborgarhusets A-sal. Inställt!

Söndag 10 februari kl 17
Medlemsmöte i Vänsterpartiet klubblokal på Vikingavägen 4 i Eslöv.

Lördag-söndag 16-17 februari
Valkonferens i Norrköping inför EU-valet 26 maj med val av Vänsterpartiets kandidater i valet och antagande av valplattform.

Söndag 24 februari kl 17
Årsmöte i Vänsterpartiet klubblokal på Vikingavägen 4 i Eslöv.

Måndag 25 februari kl 18:00

Lördag-söndag 23-24 mars