Det går bra nu!

Hej partivänner,

Det går bra nu, som den svenska hiphopens grand old man Petter, skulle ha uttryckt det. Samtliga opinionsmätningar visar siffror högt över senaste valresultatet och vi är nu mer än 20 000 medlemmar i vårt parti och vi fortsätter att öka. Det är många runt om i vårt land som vill se ett jämlikt, rättvist Sverige, där alla och inte bara några få, får ta del av det välstånd som faktiskt finns.

När vi gör politik, så omfördelar vi. Just därför handlar våra två senaste förslag om att alla ska ha råd att gå till tandläkaren och att alla i vårt land ska kunna bo bra till rimliga hyror. Det är jämlikhetsreformer i allra högsta grad. Det ska inte synas i din mun hur mycket du tjänar. Vi vill att tandvård ska ett eget högkostnadsskydd. Max 2000 kr ska man behöva betala oavsett behandling under ett år. Det ska inte heller kosta skjortan att bo, utan vi vill se hyressänkningar med ett par tusen kronor i månaden. Hyrorna på nybyggda hyresrätter inom allmännyttan kan sänkas med 30 procent, om vi använder de kommunala bostadsbolagen på rätt sätt, i de kommuner vi är med och styr. Då kan den trångbodda barnfamiljen få ett rum till och den ensamstående slippa sova i vardagsrummet. Vänsterhyror, kallar vi det för.

Valet 9 september närmar sig. Vem får regera Sverige efter valet? Den frågan är det många som ställer sig. På senare tid har flera personer frågat mig om det blir det största partiet som får bilda regering efter valet. Ofta är det väljare som egentligen vill lägga sin röst på Vänsterpartiet men som förstås inte vill att någon högerpolitiker ska få bilda regering. Dessbättre är det inte så, det är inte det största partiet som får bilda regering. Det är den statsministerkandidat som har störst stöd i riksdagen som får uppdraget. Ett exempel, efter valen 2006 och 2010 kunde Reinfeldt bilda regering trots att Socialdemokraterna var störst i riksdagen. Detta för att den borgerliga Alliansen var större än de rödgröna partierna sammantaget.

Det finns en viktig skillnad mellan Vänsterpartiet och Socialdemokraterna när det gäller regeringsbildningen. Socialdemokraterna beskriver sig idag som ett mittenparti och de har tydligt sagt att de helst gör upp med Centerpartiet och Liberalerna efter valet. Vi i Vänsterpartiet tycker såklart att de vore bäst med en vänsterregering, en regering utan borgerliga partier. Ju större vi blir, desto större möjlighet för att det kan förverkligas. Det kommer jag att jobba stenhårt för, men jag behöver er hjälp för att lyckas.

Till sist vill jag rikta ett varmt, stort tack för allt stöd och allt engagemang som jag möter dagligen, vart jag än reser. Tillsammans är vi starka.

Glad midsommar!

Jonas

Söndag 20 januari 18-20:30
Möte med Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk. Plats: ABF, Spånehusvägen 47 i Malmö.

Fredag 25 januari kl 18:00
Föredrag av krimonologen Leandro Schclarek Mulinari om ras och etnisk profilering. Plats: Motettens Folkets hus, Munkhättegatan 202 i Malmö.

Måndag 28 januari kl 18:00
Kommunfullmäktige sammanträder i Medborgarhusets A-sal. Inställt!

Söndag 10 februari kl 17
Medlemsmöte i Vänsterpartiet klubblokal på Vikingavägen 4 i Eslöv.

Lördag-söndag 16-17 februari
Valkonferens i Norrköping inför EU-valet 26 maj med val av Vänsterpartiets kandidater i valet och antagande av valplattform.

Söndag 24 februari kl 17
Årsmöte i Vänsterpartiet klubblokal på Vikingavägen 4 i Eslöv.

Måndag 25 februari kl 18:00

Lördag-söndag 23-24 mars