Lyckad upptakt på Stora torg

Barn och ungdomar från bosniska kulturföreningen Rubin dansade, klassiska Röda Kapellet spelade och partiföreträdare från Vänsterpartiet i Eslöv talade i solen vid fontänen på Stora torg – och folk stannade upp, tittade och lyssnade på våra viktiga budskap.

– En lyckad valupptakt, tycker Lasse Holmström, vice ordförande i Eslövs-föreningen och andranamn på listan i kommunvalet i höst, som höll ihop evenemanget på torget med bland annat partiföreträdarna från Lund och Svalöv, Hanna Gunnarsson och Agneta Lenander, som intresserade åhörare.

Efter dansuppsningen höll ordförande Laila Vedmar tal om partiets politik och Riccardo Tota från Ung vänster uppmande ungdomar att engagera sig.

I pauser mellan de elva låtar som Röda kapellet bjöd på, läste Umihana Rasovic Kasumovic, förstanamn i kommunvalet i Eslöv, partiets lokala valmanifest på bosniska, Mauricio Sanchez, fjärdenamn i kommunvalet, på spanska, Anita Tarkkonen från partiföreningen i Hörby på finska, Omar Samir från Malmö på arabiska och Eva Rebbling, tredjenamn i kommunvalet, på svenska.

Mötet avslutades med ett samtal mellan Umihana Rasovic Kasumovic och Lasse Holmström om frågor i det kommunala valmanifestet, om hur skola och äldrevård ska bli bättre, om gratis kollektivtrafik, ungdomsarbetslöshet, yrkesutbildningar, migration, föreningsliv, bostadsbyggande, trafik, parkeringsavgifter, poliser och trygghet.

Kort sagt om ett Eslöv för alla – inte bara för de rikaste!