Vi ses på 1 maj!

Den här veckan presenterade vi mandatperiodens sista statsbudget. Dagarna efter valet 2014 var det många som gjorde bedömningen att Vänsterpartiet skulle få marginellt inflytande över svensk politik de kommande åren. Bedömarna visade sig ha helt fel. Vi har under fyra års tid förhandlat fram tio statsbudgetar som innehåller ett 80-tal v-märkta reformer för jämlikhet och välfärd. Under en turbulent period i svensk politik har Vänsterpartiet stått stadigt och både sett till att Sverige kan styras och sett till att livet blivit bättre för många svenskar.

Vänsterpartiets påverkan på statsbudgetarna har inneburit att ensamstående föräldrar har fått se underhållsstödet höjas flera gånger, att alla barn har rätt till kostnadsfria mediciner, att kostnadsfri tandvård nu gäller ända upp till 23-års ålder och att det finns sommarlovsaktiviteter och kostnadsfri kollektivtrafik för unga på sommarlovet. Med vänsterpolitik har Sveriges barn och unga fått mer lika möjligheter och större frihet.

Välfärden är en betydande del av den svenska jämlikheten. Under många år har den utarmats genom för lite resurser och genom att pengar avsedda för elever, patienter, funktionsnedsatta, åldringar och flyktingar har gått till bolagsägare istället för till det som de var avsedda för. Vänsterpartiet har under den här mandatperioden säkrat både att välfärden fått mer pengar och att lagförslag om att stoppa vinstjakten har tagit fram.

Allt detta har varit viktiga steg i att göra Sverige till ett land för alla, inte bara för de rikaste i toppen. Det behövs dock göras mycket mer. Det ska inte vara så att några få är superrika, samtidigt som andra måste använda sina sista besparingar om de ska gå till tandläkaren. Vänsterpartiet tror på en vänsterregering efter valet i höst. Det är den enda regering som kan skapa en ekonomi för alla och minska klyftorna i samhället. I en sådan regering behövs ett starkt Vänsterparti.

Nu sätter vi full fart mot höstens val och att tillsammans se till att det här landet utvecklas till sin fulla potential. En bra start för det är förstås 1 maj! Vi ses i tågen!

Söndag 20 januari 18-20:30
Möte med Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk. Plats: ABF, Spånehusvägen 47 i Malmö.

Fredag 25 januari kl 18:00
Föredrag av krimonologen Leandro Schclarek Mulinari om ras och etnisk profilering. Plats: Motettens Folkets hus, Munkhättegatan 202 i Malmö.

Måndag 28 januari kl 18:00
Kommunfullmäktige sammanträder i Medborgarhusets A-sal. Inställt!

Söndag 10 februari kl 17
Medlemsmöte i Vänsterpartiet klubblokal på Vikingavägen 4 i Eslöv.

Lördag-söndag 16-17 februari
Valkonferens i Norrköping inför EU-valet 26 maj med val av Vänsterpartiets kandidater i valet och antagande av valplattform.

Söndag 24 februari kl 17
Årsmöte i Vänsterpartiet klubblokal på Vikingavägen 4 i Eslöv.

Måndag 25 februari kl 18:00

Lördag-söndag 23-24 mars