Vänsterpartiet satsar 50 miljoner på kvinnojourer

Vänsterpartiet har i förhandlingarna med regeringen om vårbudgeten drivit igenom ett ökat ekonomiskt stöd till kvinnojourerna. Satsningen kommer att i huvudsak gå till de lokala kvinnojourerna men också göra det möjligt för de nationella jourerna att ta del av pengarna.

Mäns våld mot kvinnor och andra former av våld i nära relationer är ett enormt samhällsproblem. Alltför många kvinnor utsätts för våld eller förtryck. Här utför de ideella kvinno- och tjejjourerna ett betydelsefullt arbete med att ge stöd och skydd till kvinnor som har utsatts för våld. Men kvinnojourernas ekonomiska situation är inte problemfri och för att kunna hjälpa fler kvinnor behöver jourerna ett ökat stöd.

– Kvinnojourerna gör ett fantastiskt arbete men idag räcker inte resurserna till. Ingen våldsutsatt kvinna som söker hjälp ska nekas plats, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets partiledare.

Kvinnojourerna har länge haft svårt att driva en långsiktig verksamhet. Systemet med bidrag för ett år i taget ledde till att många kvinnojourer vid slutet av året inte vetat om de kan fortsätta verksamheten nästa år.

I vårändringsbudgeten 2015 fastslogs tack vare Vänsterpartiet ett statligt stöd till jourerna som kan sökas även för långsiktig verksamhet. Stödet startade på 25 miljoner under 2015 och sedan 2016 är det på 100 miljoner.

– Ett problem som blivit tydligt med det statliga stödet är att det inte kan sökas av alla jourer eftersom det söks på regional eller kommunal nivå. De nationella jourerna har inte fått ta del av stödet men nu ska även de få vara med och söka, säger Jonas Sjöstedt.

Pengarna kommer att fördelas som ett organisationsbidrag via samma fördelningsnyckel som tidigare har använts av kommunerna.

Kostnad: 50 miljoner kronor (2018)