Nooshi Dadgostar ny vice ordförande

Vänsterpartiets partistyrelse, som utsågs vid kongressen i Karlstad 9-11 februari, har valt verkställande utskott, partisekreterare och vice ordförande.

Till vice ordförande valdes Nooshi Dadgostar, bostadspolitisk talesperson och andra namn på Vänsterpartiets riksdagslista i Stockholm.

– Det känns stort och roligt att ha blivit vald till vice ordförande och jag ser fram emot en valrörelse där vi pratar om hur vi gör Sverige till ett land som är bra för alla och inte bara de rikaste. Valet står mellan oss som vill bygga hyresrätter som människor har råd att bo i och högern som vill höja hyran och sänkan löner för vanligt folk, säger Nooshi Dadgostar.

Nooshi Dadgostar är uppvuxen i Göteborg. Hon har varit lokalpolitiskt aktiv i Botkyrka kommun och var där bland annat engagerad i bostadsfrågor.

Hon valdes in i riksdagen 2014

– Det ska bli väldigt roligt att bedriva valrörelsen ihop med Nooshi och att arbeta tillsammans för att stärka vänsterpartiet. Vi har arbetat ihop länge och kompletterar varandra väl, säger Jonas Sjöstedt om valet av nya vice partiledare.

Ny ledamot i VU blev också Hanna Gedin från Malmö, som i augusti 2014 tillträdde som biträdande partisekreterare.

Omvalda ledamöter i VU är Aron Etzler, Mia Sydow Mölleby, Christina Höj Larsen, och Kaj Raving.

Vänsterpartiets verkställande utskott

Jonas Sjöstedt, partiledare