Från Eslöv till Malmö

Efter många års engagemang och uppdrag för Vänsterpartiet i Eslöv, senast som ledamot i Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen och Kommunstyrelsens arbetsutskott, lämnar Håkan Svensson-Sixbo nu Eslöv och flyttar till Malmö.

Varför flyttar du till Malmö?

– Först och främst är det närhet till kommande barnbarn som lockar, men det är även konsertscenen i Malmö och Köpenhamn som blir lättare att nå. Vi har också hittat den typ av boende som vi önskar.

Du är Eslövs-grabb. Vad är Eslöv för dig?

– Hemma! Men nu är det dags att hitta ett nytt ställe att hänga av kepsen på.

Hur många år har du varit verksam i kommunpolitiken i Eslöv?

– Medlem i Vänsterpartiet sen -82, uppdrag i nämnder, styrelser och Kommunfullmäktige sedan mitten av 90-talet.

Har du känt att du påverkat och haft inflytande i Eslövspolitiken?

– Ja! Främst under de åtta år som vi styrde kommunen tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Efter det har det varit en tung period i opposition, men lite stolt är jag över att vi lyckades att få igenom vår motion om att kommunens upphandlingar ska göras efter ”vita-jobb modellen”. Att få igenom den i en kommun som delvis är styrd av Moderaterna känns mycket bra.

Vilken är den viktigaste valfrågan i Eslöv i höst?

– En förbättrad äldreomsorg som slipper lida av desperata besparingar.

Hur tror du att det kommer det att gå för Vänsterpartiet i Eslöv i valet?

– Det borde finnas en bra förutsättning för att öka röstetalet och erövra ett tredje och kanske ett fjärde mandat.

Vilken majoritet tror du styr Eslöv efter valet?

– Samma som nu! (S) och (M) i en ohelig allians.

Ska du engagera dig i Vänsterpartiet i Malmö också?

– Efter en time-out blir det säkert så.

Kommer du tillbaka till Eslöv?

– Knappast som boende, men jag har vänner och min mor kvar i Eslöv. Så jag kommer både att följa och besöka Eslöv.

Till sist: Vad vill du att säga till de som jobbar vidare med Vänsterpartiet i Eslöv?

– Att inte lockas att vara populistiska, vara pragmatiska och inte lockas till opposition bara för sakens skull. I längden vinner man respekt för sin sak om man även kan hitta guldkornen i motståndares förslag.

Dela den här sidan: