Brev från Jonas (V) inför EU-valet

Hej!
När krisen var som värst i Grekland var jag där. Det var förfärligt at se hur det slog mot vanligt folk och med vilken arrogans som EU behandlade Grekland. Jag såg hur EU gick in och räddade bankerna, samtidigt som de bedrev en åtstramningspolitik som drabbade det grekiska folket. Jag såg hur köerna framför soppköken blev längre när fattigdomen ökade och hur de unga lämnade landet. Jag såg hur krisen spred sig till Italien, Spanien och Portugal. Och hur extremhögerns partier växte när människor fick det allt sämre.

Mycket har hänt sedan dess. Annat är sig likt. EU:s åtstramningspolitik märker fortfarande grekerna. I Europa har de högerextrema partierna fortsatt växa, i takt med att klyftorna ökat och EU:s nedskärningar drabbat vanligt folk. I Italien, Polen och Ungern har de tagit makten. Nu har de siktet inställt på att kunna få inflytande över EU, och därmed också över oss.

Det är en oroande utveckling för Europa och det gör söndagens val till EU-parlamentet extra viktigt: Vi måste hindra extremhögern från att ta makten i parlamentet. Det kan vi göra, tillsammans!

Vänsterpartierna i Europa samarbetar allt närmare och vi har vi ett tydligt alternativ. Vi tänker kämpa stenhårt för att våra värderingar ska stå fast och vi tänker vinna med en politik för jämlikhet. I Portugal tog vänstern makten och vägrade genomföra EU:s destruktiva sparpaket. Istället satsade man på att bygga upp välfärden och öka jämlikheten. Det gav effekt. Portugal har kommit på fötter igen, människorna har det bättre och de unga som lämnade landet har flyttat hem igen.

Så vill vi att fler länder ska få det. För det är inte en naturlag att högerextrema partier växer. Vi kan slå undan benen på dem. Men då krävs det att vänstern växer i valet och att EU börjar bedriva en politik för oss alla, inte bara för eliten. Glöm inte att rösta för det på söndag.

Hälsningar