Brev om EU-ersättningar från Jonas (V)

Jag är stolt över vår EU-parlamentariker Malin Björk och Vänsterpartiets syn på vilka ersättningar och löner som politiker ska ha i förhållande till vanligt folk.

Idag har SVT en nyhet om att Malin tar fått traktamente för sitt arbete i parlamentet. Självklart har hon fått det. Oavsett var man bor har alla parlamentariker rätt till traktamente. Alla parlamentariker har kostnader för att både bo och jobba i Bryssel och Strasbourg och att kunna vara i Sverige och träffa väljare.

Vad är det då som skiljer Vänsterpartiets parlamentariker från de andra? Först och främst tar Malin Björk ut mindre traktamente än vad hon formellt har rätt till. Det gör hon för att vi vänsterpartister är rädda om skattebetalarnas pengar.

För det andra berättar hon öppet hur mycket hon tar ut. Den parlamentariker som vill kan stoppa alla dessa pengar i egen ficka. Så gör inte vänsterpartister. Vi håller isär våra egna pengar och pengar som är till för att utföra uppdragen. Vi tar inte emot mer än vad som behövs för de kostnader vi har. Därför betalar Malin Björk alltid tillbaka den del av pengarna som inte krävs för uppdragets kostnader. Vi skulle gärna se att alla andra parlamentariker följde Malin Björks exempel.

EU systemet har alldeles för generös ersättningsnivåer och för lite insyn. Det vill vi ändra på. Därför går vi själva före och är öppnare än andra och använder dessutom mindre av pengarna.