Hur ska Sverige se ut år 2028?

Hur ska Sverige se ut om tio år, år 2028? Den frågan har SVT låtit alla partiledarna svara på i varsitt tal. När Jonas Sjöstedt gav Vänsterpartiets bild stod jämlikheten i centrum.

– Om tio år kommer vi att titta tillbaka på vår tid. Varför var några superrika, samtidigt som andra fick slita hårt och ändå aldrig tycktes få det bättre? De som idag säger att det inte går att ändra på det, de kommer att få fel igen, precis så som de har fått fel förut, sa Jonas Sjöstedt i talet.

Ett område som togs upp var frågan om arbetstidsförkortning.

–  Den nya tekniken gör att om tio år har många av dagens arbetsuppgifter försvunnit. Det ger oss ett val. Ska vinsterna av den utvecklingen gå till de få i toppen som äger våra arbetsplatser? Eller ska vi använda dem till att korta arbetsdagen så att livet blir bättre för oss alla tillsammans? Jag vet vad jag tycker är klokast, sa Jonas Sjöstedt.

Se och ladda ned talet

Onsdag 21 november kl 18:30

Träff för nya och gamla medlemmar i klubblokalen på Vikingavägen 4 i Eslöv.

Kommunfullmäktige i Eslöv sammanträder om budget 2019 i Medborgarhusets A-sal. Mötet sänds live på eslov.se.

Kommunfullmäktige i Eslöv sammanträder i Medborgarhusets A-sal. Mötet sänds live på eslov.se.

Söndag 26 maj 2019