Tack för förtroendet!

Vänner,

kongressen är nu över och vi har haft ett par intensiva och roliga dygn tillsammans. Jag är djupt tacksam över att ha fått ert förtroende att fortsätta leda partiet.

Vi går nu in i valrörelsen och med oss har vi en valplattform som bär namnet Ett Sverige för alla – inte bara de rikaste. Det är en plan för ett jämlikt Sverige. En plan för att minska de vindlande klyftor som finns i vårt land. Vi har satt ett tydligt fokus på att valrörelsen ska handla om att vi ska bygga ett samhälle för alla.

Det är mer än 30 år sedan Sverige var världsmästare i jämlikhet. Det är hög tid att vända utvecklingen och det är vi tillsammans, du, jag och alla andra vänsterpartister, det är vi som ska se till att göra det.

Vi ska gå in i valrörelsen raka i ryggen. Vi har ett stort stöd för vår politik. Det är så många där ute som vill förkorta arbetstiden utan att gå ner i lön, som vill se ett annat pensionssystem, som vill omfördela pengar och makt från de få i toppen, till de många. Vi är den politiska kraft, det parti som står för den politiken. Som har reformerna och förslagen.

Vår huvudmotståndare i valet är högern – de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna. Låt det inte vara någon tvekan om det. Vänsterpartiet är det parti som bäst står upp mot deras giftiga cocktail av högerpolitik och rasism. Men vi ska samtidigt aldrig vara tysta när Socialdemokraterna glider iväg högerut. Om inte vi höjer rösten när de tar ifrån den sjukskrivna dess sjukpenning, när de höjer pensionsåldern och ger sig på strejkrätten, då finns det inget annat parti som gör det. Om vi vore tysta skulle det här landet sakna en vänsterröst. När väljarna går in bakom vallokalernas gröna skärmar där i september, då ska de känna till vad som skiljer Socialdemokraterna från Vänsterpartiet – och det är vårt ansvar att berätta det.

Jag lämnar nu kongressen med en mycket skön känsla; att om några människor kan avgöra valet 2018, så är det vi som har varit här i Karlstad i helgen.

Jag lovar att göra mitt bästa för att vi ska lyckas med det här och jag lovar att göra det tillsammans med er. Se upp, skattesmitare och kapitalplacerare, för sötebrödsdagarna är snart slut. Nu är det dags för en ekonomi för de många, inte bara för de få.

Vi ses i valrörelsen – den börjar nu