Brev från Jonas Sjöstedt

Idag är en bra dag. Det är en bra dag för alla skolbarn och äldre som använder välfärden och också en bra dag för Vänsterpartiet. Anledningen är att vi idag presenterade ett färdigt lagförslag mot vinstjakten i välfärden.

Välfärden blir bättre när den fokuserar på eleverna, de äldre och förskolebarnen, inte på att maximera vinsten åt bolagsägarna. Det som ingår i förslaget nu är skolan, förskolan, äldreomsorgen, LSS och annan verksamhet enligt sociallagen. Verksamheterna ska bara få ta emot skattemedel om de använder pengarna för det de är avsedda för. Vinstjakten i sjukvården måste också få ett slut. Där pågår en utredning som lägger förslag lagom till valrörelsen så att väljarna får ta ställning.

När vi presenterade förslaget idag så gick storbolagen propagandaapparat snabbt igång och skrek om hur hemskt de tycker det här är. Det gör de eftersom de förstår att förslaget innebär ett slut på deras vinstfest. Och där har de för en gångs skull rätt.

Förslaget idag är resultatet av överenskommelsen som Vänsterpartiet fick igenom med regeringen i början av mandatperioden. I mars ska riksdagen fatta beslut om ifall vinstjakten ska få ett slut. De debatterna ser jag fram emot.

Jag vill rikta ett stort tack till alla medlemmar som har hjälpt till med det här. Ni som delat artiklar i sociala medier, skrivit insändare och ordnat möten. Ni som har lyft frågan på alla tänkbara sätt. Utan er hade vi aldrig kommit så här långt!

Dela den här sidan: