Brev från Jonas Sjöstedt

Om ett par veckor går vår partikongress i Karlstad av stapeln. Det är en stor händelse och jag ser fram emot att under ett par intensiva dagar delta i en politisk och strategisk debatt tillsammans med alla 225 ombud som är anmälda. Det är vi gemensamt som lägger linjen inför valet i höst. Ett val som handlar om ett Sverige för alla, inte bara de rikaste.

488 motioner har kommit in och över 300 av dessa berör valplattformen. Det är ett enormt jobb som har gjorts runt om i partiföreningarna över hela landet och partistyrelsen har tagit intryck av alla förslag på ändringar och omarbetat valplattformen för att bättre svara upp mot de motionsförslag som kommit in. Två nya områden har lyfts in: sjukvård och skarpare skrivningar om rätten till trygga jobb. Striden om BB Sollefteå visar på hur stor vårdfrågan är på många håll i landet. Och arbetsrätten är viktigare än på länge nu när Socialdemokraterna flaggar för att begränsa strejkrätten. Vänsterpartiet kommer alltid försvara rätten att strejka

Den röda tråden handlar om hur vi gör Sverige mer jämlikt. Hur vi omfördelar från de som har till dem som inte har, hur vi skapar en arbetsmarknad som inte sliter ut människor i förtid, hur vi ställer om till ett hållbart samhälle.

Det finns ett stort stöd i hela väljarkåren för ett Sverige med minskade klyftor och ökad jämlikhet. En sådan politik är endast möjlig att föra med oss, inte med borgerliga partier med Annie Lööf och Jan Björklund i spetsen. Faktum är att Vänsterpartiet är det enda parti i riksdagen som tydligt säger att vi vill ha en regering utan borgerliga partier.

Jag känner stor tillförsikt inför den stundande valrörelsen. Vi ligger stadigt över valresultatet i opinionssiffrorna, vi har en stabil partikassa tack vare vår partiskatt och många tillströmmade medlemmar. Vi växer så att det knakar; just nu är vi strax över 17 000 betalande partimedlemmar och jag räknar med att vi kommer att vara 20 000 när året är slut. Det är historiska siffror och det är alla vi tillsammans som ska vinna valet. Du och jag och alla andra vänsterpartister. Tillsammans gör vi skillnad!

Dela den här sidan: