Brev från Jonas Sjöstedt

Det går en vänstervåg över världen. Bernie Sanders i USA. Jeremy Corbyn i Storbritannien. Jean-Luc Mélenchon i Frankrike. På Island har Katrín Jakobsdóttir, ordförande för gröna vänstern, blivit statsminister. Tillsammans kan vi sätta fart på vänstervågen även i Sverige.

Det finns stora förhoppningar och stark längtan efter rättvisa hos så många människor. Och det nya året vi går in i är ett valår fullt av möjligheter. Mitt i uppgivenheten, besvikelsen och rädslan över ökade klyftor, otrygga jobb, bostadsbrist och rasism finns ju också hopp och politisk vilja att verkligen förändra.

Det är vi tillsammans som är motkrafterna som bygger något nytt. Jag tror och hoppas att du också känner så. Vi kan säga att det står och väger – och här kan du vara med och göra skillnad.

Vänsterpartiet är det riksdagsparti som står upp för arbetarrörelsens ideal. Vi driver envist kampen mot vinstjakten i välfärden och vi står upp för att det behövs ett skattesystem med kraftfull omfördelning för att skapa ett gott samhälle där alla har en chans.

Tillsammans kan vi se till att det blir en valrörelse med fokus på jämlikhet, så att Vänsterpartiet får kraft att sätta emot högerpartiernas och storbolagens attacker på den gemensamma välfärden.

För vi kan ju inte stillatigande se på när klyftorna fortsätter att öka. Vi vill ha ett jämlikt Sverige.

God Jul och Gott Nytt År!